woensdag 1 mei 2024

Lepelaar

Topattractie was niet een zomertaling, ook niet een paartje visdieven maar een paartje lepelaars (f1-f5). Althans, dat vind ik. Zomaar op een doordeweekse avond in de Groene Delta. Klein feestje. 

Ruim twee uur geleden wist ik nog niet dat ik de Groene Delta met een bezoek zou 'vereren'. Otto appte voor de zoekplekken van blauwborsten en velduilen. Niet veel later wilde ik aan mijn blog beginnen. Zoals bijna dagelijks kijk ik even naar de waarnemingen van de dag op de Groene Delta. Er ging een lichte 'schok' door me heen. Niet omdat een visdievenpaartje zich gemeld heeft (ook heel mooi) maar omdat rond er het middaguur 2 lepelaars waren gezien. Hoefde nauwelijks na te denken. Een van mijn favoriete vogels. Even kijken dus. Tien minuten later liep ik op de Delta. Een uiterst goed geoutilleerde vogelaar hield me aan. Kwam twee keer per jaar op de Delta. We wisselden vogelervaringen uit. Hij vertelde mij waar ik bij Windesheim een zeearend (op nest) kan vinden. Toen hij mijn foto's zag van de velduilen bij Kloosterhaar gaf ik uitleg over de vindplaats. Niet veel later ging hij op weg naar de Rauwbloksweg. Als er Deventer-taferelen zouden zijn (100-en twitchers tegelijkertijd op zoek naar een uil voor een top-foto)  was hij niet gegaan. Eerst nog even langs de patrijzen bij de carpoolstrook, vond hij namelijk ook zeer bijzonder. Had trouwens geen lepelaar gezien

Bij het eerste uitzichtpunt geen lepelaar, bij de tweede wel. Vlogen weg toen ik me liet zien, richting eerste uitzichtpunt. Ik weer terug naar waar ik vandaag kwam. Daar kwamen ze aanlopen, 2 lepelaars, zevend met hun snavel naar een lekkere hap. Kicken. Een ode:

Afb. 1: Lepelaar I

Afb. 2: Lepelaar II

Afb. 3: Lepelaar III

Afb. 4: Lepelaar IV

Afb. 5: Lepelaar V
Wat een schoonheid in zomerkleed. Unieke lepelvormige snavel, oranje-gele borstvlek en een lange afhangende kuif. 
Climax van de dag. 

Voor een Dijksterhuisje klik hier. Voor een Sovon Vogelverhalen podcast luister hier, voor een 'Binnenste Buiten uitzending' met Camilla van Dreef hier. Een Paul Saager Vlog is hier te zien.

Toen ik thuis kwam een belletje van Otto. Zat op Engbert. Verifieerde of hij op de goede plek stond voor blauwborsten. Hij was onzeker over de genoemde plaats aangezien de blauwen zich niet lieten horen of zien. De plek was in orde, geen bb. Tijdens het gesprek hoorde ik warempel op de achtergrond blauwborstgezang. Otto zag een blauwe man verschijnen, zelfs op een van de genoemde struiken. We beĆ«indigden het gesprek. Even later lichtte mijn mobieltje op: 'Yesssss'.    

Vanmorgen in Zuna geweest, De twee jonge kraanvogels in Zuna zijn inmiddels ruim een maand oud. Hoop enerzijds iets van hun gedrag kunnen zien en anderzijds mooie plaatjes kunnen maken.

Vanaf de Blokkendijk kon ik ze zien, alle vier vlak bij elkaar, foeragerend. Veel te ver weg. Een omtrekkende beweging bracht mij bij de Schoneveldsweg. Op een balk gezeten die de grens van kwetsbaar gebied markeerde. Ook hier redelijk ver weg, bij een smalle houtwal liepen ze. Iets dichterbij. Enkele foto's: 

Afb. 6: Kraanvogels I

Afb. 7: Kraanvogels II

Afb. 8: Kraanvogels III
Voor mooiere foto's is het wachten op aankomende blogs. 

Het was me een gebrul in een 'waterbak' aan het begin van de Blokkendijk. Terwijl een koekoek z'n best deed om zijn naam te roepen, brulden groene kikkers er op los, zeker als de zon fel scheen. 

Afb. 9: Uitzicht op Groene Kikker festijn

Afb. 10: Groene Kikkers

Afb. 11: Uitvergroting
Door het gebrul was de het gezang van een braamsluiper verderop nauwelijks te horen.

Afb. 12: Braamsluiper
Twee buizerds vermaakten ze zich in hogere sferen, zwevend op thermiek. Ooievaars zochten het op de grond, hielden zich bezig met voeding.

Afb. 13: Buizerd I

Afb. 14: Buizerd II

Afb. 15: Ooievaar I

Afb. 16: Ooievaar II
Grasmussen deden het ook weer goed, evenals geelgorzen

Afb. 17: Grasmus I

Afb. 18: Grasmus II

Afb. 19: Grasmus III
Het blijft leuk om jong grut te zien. Vooral bont gekleurde jonge meerkoeten maken indruk. Een spreeuw vormt de afsluiting van dit verhaal.

Afb. 20: Meerkoeten I

Afb. 21: Meerkoeten II

Afb. 22: Meerkoet III

Afb. 3: Spreeuw
Dit was het dan weer voor vandaag. Een top - vogeldag door de lepelaars.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nondeju

Nieuws uit de natuur Hans Dorrestein, Een heel erg gele vogel, klik hier (Vee-en-gewas, 130524), klik hier K. Dijksterhuis, Een misverstand ...