dinsdag 30 april 2024

Velduil

Sofie komt een dagje logeren. Dat betekent vroeg uit de veren voor een vogelwandeling. Half acht reed ik op de Rauwbloksweg bij Kloosterhaar. Wellicht te laat voor de gewenste velduilen. Geen idee hoe laat ze bij benadering in de vroege morgen op muizenjacht gaan. Poging vier. Hoop op mooiere opnames dan voorheen.

Net als vorige bezoeken reed ik in een rustig tempo tot 500m voor de bocht. Naast op het land werkende boeren bleek ik de enige vogelende fotograaf.  Kieviten, duiven en witte kwikken overal om me heen. Bovendien lieten 3 of 4 gele kwikstaarten zich horen en zien. Deze laatste soort kan ik niet zo voorbij laten gaan. Moet de nodige moeite doen om ze scherp op de plaat te krijgen. Snap dit niet aangezien ze zich dicht in mijn buurt bevonden. Twee stelletjes zelfs op het asfalt. Wellicht het licht. De net doorkomende zon kreeg vat op de open vlakte. Na het extern attribueren kom ik bij mezelf uit. Of de camera. Hoe het ook zij, enkele foto's als ode:

Afb. 1: Gele Kwikstaart I

Afb. 2: Gele Kwikstaart II

Afb. 3: Gele Kwikstaart III

Afb. 4: Gele Kwikstaart IV

Afb. 5: Gele Kwikstaart V
Dijksterhuisjes zijn hier op te vragen, een Weidepodcast hier. Voor een Paul Saager Vlog klik hier.

Tegen achten nog geen uil gezien, wel wulpen. Foeragerend en rond vliegend.

Afb. 6: Wulp
De met mezelf afgesproken deadline lag op 8.10u. 
Nog niets. Besloot langzaam terug te rijden richting Engbertsdijksvenen, aan de overkant van N 341. 
Toen gebeurde het onverwachte. Twee velduilen doemden op, bleven veelal op afstand, kwamen soms redelijk dicht voorbij vliegen. 
En toch heb ik weer iets te zeuren. 90% van de tijd joegen ze over de oostelijke percelen. Tegenlicht dus. Ben dan (nog) niet in staat om strakke foto's te maken. De vijf mooiste foto's volgen nu.

Afb. 7: Velduil I

Afb. 8: Velduil II

Afb. 9: Velduil III

Afb. 10: Velduil IV

Afb. 11: Velduil V
Ben dus niet echt tevreden over het resultaat. Heb genoeg kansen gehad. Misschien wel 1.5 minuut. Desondanks een lichte vooruitgang vergeleken met zondag.  

Voor Dijksterhuisjes klik hier. Voor de Vogelspotcast aflevering 'Operatie Velduil', klik hier. Voor een IVN podcasts over uilensoorten in Nederland klik hier en voor een Paul Saager Vlog kijk hier.
 
Even later liep ik Heideveld op. Geen vogels op de slik/veenstroken ter linkerzijde. Wel boompiepers en blauwborsten aan de rechterzijde.  
Dit bleek later de enige plek waar ik blauwen zou zien, ook niet in 'ons hoekje', al waar ik twintig minuten op het bankje heb gezeten. Wel aangenaam vertoeven, beter was toch met blauwborsten.

Afb. 12: Blauwborst I

Afb. 13: Blauwborst II

Afb. 14: Blauwborst III

Afb. 15: Blauwborst IV
Voor Dijksterhuisjes klik hier. Een podcast van 'Notenkrakers' is hier op te vragen. Arjan en Gisbert hebben ook een meeslepende 'Vogelspotcast' gemaakt. Klik hier. Ook de Vlamingen blijven niet achter. Klik hier voor de 'Fwiet-Fwiet' podcastVoor extra beeldfragmenten klik hier en hier.

Speciaal was een grote bonte specht die een gat aan het uithakken was in de 'pindakaasboom' bij Huisken. Niet omdat ie op die boom zonder pindakaas 'vastgenageld' hing. Wel omdat ie een gat aan het tiktokken was. Wellicht voor een nest? Of als hulpje voor een boswachter met het oog op een gat voor een toekomstige lekkere hap . 

Afb. 16: Grote Bonte Specht I

Afb. 17: Grote Bonte Specht II
Verder was over de hele vlakte een kakafonie van vooral zangvogelgeluid. Ik noem de soorten die ik op de foto heb gezet:
  • kneu
  • blauwborst
  • grasmus
  • geelgors
  • putter
  • tjiftjaf
  • fitis
  • vink
  • roodborsttapuit
  • boerenzwaluw
  • raaf
  • buizerd
Over diversiteit niets te klagen. Geen verrassingen, helaas. 
Van enkele soorten neem ik een foto op:

Afb. 18: Fitis

Afb. 19: Kneu

Afb. 20: Grasmus I

Afb. 21: Grasmus II

Afb. 22: Geelgors

Afb. 23: Putter
Een rijk gevulde vogeltas vanochtend en toch geen euforisch gevoel. Het voelde meer als een 'gewone' wandeling, afgezien van het verhaal van de Rauwbloksweg. 
Zou het zijn dat ik zo langzamerhand te hoge eisen stel? Of is het gewenning? Of iets anders. Kom ik nog wel eens op terug.
Wellicht de komende dagen nog een poging om kunstwerkjes van velduilen te 'maken'. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nondeju

Nieuws uit de natuur Hans Dorrestein, Een heel erg gele vogel, klik hier (Vee-en-gewas, 130524), klik hier K. Dijksterhuis, Een misverstand ...