dinsdag 24 maart 2026

De eerste lepelaar

Nieuws uit de natuur: 

  • Visdief Vlog, Driftige grote zaagbekken voor vogelkijkhut De visarend (230326) klik hier


Het was vanmorgen opvallend rustig op Oostersweilanden toen ik vanmorgen op de terugweg van een wandeling op Noord-Heideveld m'n Mokka parkeerde bij de zandwinning. Een groepje scholeksters en enkele grauwe ganzen

Afb. 1: Panorama zandvlakte
Opeens een supergrote verrassing. Een lepelaar in prachtig broedkleed klom vanuit het water op de zandvlakte en nam een rusthouding aan. Geweldig. Ondanks de zwaar bewolkte lucht goed weer voor foto's:

Afb. 1: Lepelaar I

Afb. 2: Lepelaar II

Afb. 3: Lepelaar III

Afb. 4: Lepelaar IV

Afb. 5: Lepelaar V

Afb. 6: Lepelaar VI

Afb. 7: Lepelaar VII

Afb. 8: Lepelaar VIII
Wat zag ie er fantastisch uit met oranje-gele borstvlek en afhangende kuif. Een kunstwerkje van moeder natuur. De observatie was helaas geen lang leven beschoren. 
Een met zand beladen vrachtwagen stoof achter me langs. De chauffeur gunde me geen vogelplezier en claxonneerde als wilde. Weg vogels, dus ook de lepelaar. Zag hem wegvliegen naar de overkant verdwijnen:

Afb. 9: Lepelaar IX

Afb. 10: Lepelaar X

Afb. 11: Lepelaar XI
Voor een Dijksterhuisje klik hier. Voor een Sovon Vogelverhalen podcast luister hier, voor een 'Binnenste Buiten' uitzending met Camilla van Dreef hier. Een Paul Saager Vlog is hier te zien. Kijk hier voor een lezing van Camilla Dreef over 'Lepelaaronderzoek in Nederland'. Kijk hier naar de documentaire ‘Lepelaar in een roerige wereld’ van bioloog Hilco Jansma, die deze soort vier jaar lang volgde om er een documentaire over te maken. Voor De Visdief vlogs kijk hier of hier.
Volg hier een kolonie lepelaars middels een nestcam uit 'Beleef de lente'.

Lichtelijk teleurgesteld. Toch maar een kiekje van een paar scholeksters en een parkgans waarvan ik aanvankelijk hoopte dat het de sneeuwgans was. Lijkt er niet op, maar toch ..

Afb. 12: Scholeksters

Afb. 13: Parkgans. 
Een fraaie climax van de vogeluitje. Sinds enige tijd geen grutto gezien (later wel gemeld). 

Het eerste deel op de EDV was vanuit vogelperspectief ronduit teleurstellend. Een ferme NW wind werkte niet mee, dat vonden we. Een aspirant vogelaar uit Deventer en ik. De man was op z'n vrije dag naar de EDV gekomen voor blauwborsten en een klapekster. We hebben samen de ronde gelopen, echter geen klapekster. Bovendien nauwelijks blauwborsten, en zeker niet in de top van struikjes of riet. Een enkeling wilde op de plaat. Hetzelfde gold voor rietgorzen

Afb. 14 Blauwborst

Afb. 15: Rietgors
Tijdens de ronde lieten zich een raaf, zwarte kraai en geelgorzen. Foto's te grauw voor plaatsing. De gezelligheid maakte veel goed.

Dit was het dan weer, een uitje van nog geen twee uur.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Visdiefjes

Nieuws uit de natuur Visdief Vlog, Het verschil tussen de Noordse stern en de visdief vooral in vlucht (240626), klik hier   Een uurtje gel...