woensdag 24 juni 2026

Visdiefjes

Een uurtje geleden stond ik weg te branden bij de Ypeloplas, 34 graden, code Oranje. Ook in de vooravond nog tropische temperaturen. De komende dagen komt er nog een schepje boven op, de weerstations alarmeren met 37-38 graden. Geen weer voor Mariette en mij. Loze dagen. Veel thuis gezeten en gelezen. 'Aan het einde van de oorlog' van Bert Natter zou van mij geen Librisprijs hebben gekregen. Hoge verwachtingen werden (tot nu toe) niet ingelost.

Terug naar de Ypeloplas. Besloot er ondanks de hitte vanavond even tussen uit te knijpen. Heb de laatste dagen m'n tripjes beperkt tot Enter, hopende op een nonnetjes man. Niet gevonden, evenals de eerder waargenomen nonnetjes vrouw. Ook niet weer gezien. De hitte wellicht. 

Bij aankomst vlogen oeverzwaluwen om me heen en dobberden jonge knobbelzwanen en meerkoeten op het water. Terwijl ik de achterzijde van de plas scande kwam het paartje wulpen binnenvliegen om op de plek te landen waar ik zoekende was. Zeker zo mooi was het paartje paalzittende visdieven, halverwege de pas. Beide soorten hadden bij voortduring hun snavels open vanwege de hitte. Vogels hebben namelijk geen zweetklieren. Zij moeten op een andere wijze proberen om overtollige warmte kwijt te raken. Bij zweten maakt je lichaam gebruik van verdamping. De verdamping zorgt dat je het wat koeler krijgt. Eigenlijk doen vogels dat ook zo, maar dan net even anders. Door met de snavel open te gaan zitten, en daardoor hun ademhaling oppervlakkiger te maken en te versnellen, ‘’verdampen’’ zij een deel van hun speeksel en raken zij door het hijgen extra warmte kwijt. Dus verkoelingEen ode:

Afb. 1: Vindplaats Visdieven (Wulpen op achtergrond)

Afb. 2: Visdief I

Afb. 3: Visdief II

Afb. 4: Visdief III

Afb. 5: Visdief IV

Afb. 6: Visdief V
Voor Dijksterhuisjes klik hier en voor een Paul Saager vlog hier en hier. Luister voor een Vlaamse Fwiet Fwiet podcast hier. Kijk en luister hier naar een lezing van Camilla Dreef over visdievenonderzoek (en hier). Kijk hier of hier naar een Visdief Vlog.

Het wulpenpaartje, dat ik enige tijd niet als koppel had gezien, liet zonder ophouden zien dat ze van de warmte af moest. Snavels wagenwijs geopend. 

Afb. 7: Wulpen I

Afb. 8: Wulp II
Op 't oog leken spreeuwen minder last te hebben van de hitte. Bekjes di
ht. Een groep van 70 vloog heen en weer tussen de waterkant en bosshage langs de berm. 

Afb. 9: Spreeuwen

Afb. 10: Vindplaats
Dit was het dan weer. Binnen twintig minuten zat ik weer in m'n Mokka, op naar de koffie. Met enkele mooie soorten in de tas.  

Morgen meer 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Visdiefjes

Een uurtje geleden stond ik weg te branden bij de Ypeloplas, 34 graden, code Oranje. Ook in de vooravond nog tropische temperaturen. De kome...